torsdagen den 19:e januari 2012

Tävla och vinn Casall-träningsboll

Extra extra - Springjonas första läsartävling! :)

Jag har en ny rehab-övning mot löparknäet som kräver en stor boll - och mycket lämpligt så hörde Snowandmotion.se av sig just då och ville bjuda på priset för en tävling.

Så nu kan du vinna just en stor mjuk Casall-boll att leka med - allt du behöver göra är att tipsa om nåt man kan göra med den! Deadline är söndag och enväldig domare är jag.

Självklart kan jag inte va sämre själv, så min egen övning kommer lite senare.


Från Springjonas i farten

7 kommentarer:

  1. Klar man vill vara med i en tävling ;). En favoritövning med boll är enligt mig "att gå skottkärra". Man lägger sig på mage över bollen och håller händerna mot golvet, lyfter upp benen så att kroppen blir rak. Sedan går man frammåt med händerna så långt man kan och vänder sen och går tillbaka. Det gäller att ha god styrka i bålen så att man inte börjar svanka när bollen kommer närmre fötterna. Är man lite kaxig kan man, när endast fötterna vilar på bollen göra lite armhävningar :D. Hälsningar Lisa Rubbetoft

    SvaraRadera
  2. Killer-övning med boll...stå i "armhävningsställning",fötterna på bollen och raka armar,dra/rulla bollen upp mot dig och magen,rulla tillbaks till utgångsläge,repetera x ggr!
    Mvh Jonas Henriksson

    SvaraRadera
  3. En övning (eller egentligen mer en utmaning att klara av) är att, utan att ta hjälp av vägg/kompis, ta sig upp till stående på bollen. Kräver enormt fokus och att lyckas hitta och placera tyngdpunkten! Är svårare än det låter om bollen är ordentligt pumpad, men inte omöjligt. Du verkar ju gilla utmaningar, så jag hoppas du åtminstone testar :) Stor cred till dig om du klarar det!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar sitta på en på jobbet. När det börjar bli tråkigt så försöker jag studsa mig fram på bollen mellan skrivborden. Känns både i mage och skrattgropar :) //Jörgen

    SvaraRadera
  5. Pernilla Säfström20 januari 2012 07:03

    Hunden på bollen är en utmaning: Du ställer dig på bollen med ett knä och bägge händerna, sträcker ut ena benet bakåt och motsatt hand framåt. Växla långsamt sida. Det gäller, förutom det vanliga att hålla ryggen rak, även att balansera.

    SvaraRadera
  6. Här ska jag komma med mitt tips.
    Jag brukar köra den så kallade "TV-shop". Dvs. då står på knä med armbågarna på bollen. Sakta för du bollen framåt så långt så att du kan dra dig uipp igen. Mycket bra för bål och mage.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar ställa mig på knä på bollen (båda knäna samtidigt också), lite trixigt i början men går till slut, och sedan göra styrke-övningar ståendes på bollen. T ex bicepcurl eller vikt bakom huvudet, axlar etc..
    Bra träning då det ger balans och bålstyrka "på köpet" :)

    SvaraRadera