torsdag 5 januari 2012

Ta inte ett enda löpsteg i januari!

Yup, så har jag gått och sagt till mig själv. Inte så att man lever upp till smeknamnet Springjonas, inte. Men förra veckan ledsnade jag på småtjafset med Knut, tittade tillbaka på min träningsrapport från senaste månaderna och såg att han ju faktiskt nästan aldrig fått någon helvila alls.

Så nu blir det simmande, cyklande, gymmande och kanske nåt annat knasigt, som nån klass med zumba eller crossfit, för hela slanten.

Det är ju faktiskt inte speciellt kul (i alla fall inte jämfört med vanligt) att springa när man har småkänningar eller oroar sig för om man kommer få ont nästa kilometer. Det är inte lattjo alls att bara kunna springa en halvmil eller ett par kilometer. Och det blir inte nämnvärt bra träning - och ska jag komma i form till Ö till ö måste jag komma igång med träning på allvar snart.

Så nu tar jag en springfri januari. Känns inte kroppen knasig så är det löpning den 1 februari som gäller. Onsdag om fyra veckor. Så länge har jag inte gått springlös på två år. Känns väldigt underligt.

2 kommentarer:

  1. Hej Jonas!

    Jag hittade till din blogg för ett tag sedan och imponeras över din utveckling. Vilken fantastisk tid på 10km, grattis! Jag springer själv regelbundet men har nu själv också fått problem med mitt knä för första gången någonsin :-( Otroligt störande och såklart kommer det just nu när man är som mest motiverad att springa. Jag hade sett fram emot att köra hårt under vintern och inte fega ur pga. vädret nån gång. Men ack, när knäet börjar smärta är det inte mycket man kan göra... Jag får hitta andra motionsformer ett tag.

    Kör du simning och motionscykel nu för att hålla uppe konditionen?

    Martin

    SvaraRadera
  2. Tack, Martin - va glad jag blir av att höra att du hittat hit och av komplimangen!

    Skittrist att du fått knäproblem också, hoppas att det går över på ett kick.

    Jag kör simning, motionscykel och styrketräning. Cykeln är bara för motionens skull (och kanske hålla liv i benmusklerna), styrkan kör jag även när jag springer, simningen framförallt eftersom jag siktar på Ö till ö i september (55km löpning 10km simning). Men jag tror att simningen dessutom är bra konditionsträning - möjligen lite begränsande i att passen blir kortare än med löpning, men å andra sidan använder man precis hela kroppen så jag tror nog det är bra aerob träning.

    Framförallt tror jag att det gäller att hitta nåt som är tillräckligt kul för att hålla motivationen uppe - om det sen är motionscykel, samba eller boxning är mindre viktigt, men det är alldeles för lätt att ledsna och lägga av när man är skadad.

    Lycka till med rehaben!

    SvaraRadera