måndagen den 7:e november 2011

Räkna ut hur snabbt du kan springa olika distanser

Alla som vet precis hur snabbt de kan springa sin första mara räcker upp en hand. Inte direkt. Jag börjar långsamt, långsamt få en känsla för hur snabb jag är. Två maror, två Lidingölopp och en handfull millopp har jag tagit mig igenom. I fjol hade jag ingen aning. Nu börjar jag få en glimt.

Men så snubblade jag över en genväg som jag tänkte bjuda på - en amerikansk coach som heter Greg Mcmillan (vet du ifall han är en kändis? jag har försökt googla men inte hittat honom, mer än hans egen info om att han har coachat idrottare i fem friidrotts-vm och ett OS). Det han har gjort är riktigt coolt:

Skriv in ditt personbästa på en distans - få tillbaka hur snabbt du kan springa på alla andra distanser

Magi? Kvacksalveri? Jag tror faktiskt inte det, jag tror att det ligger nåt i den.

Uträkningen kommer såklart med några förbehåll - en femkilometerslöpare som bara tränar för femkilometersdistansen kommer inte att lyckas springa ett motsvarande bra resultat på maran. Och personligen är jag lite skeptisk till jämförelser mellan de mest extrema distanserna - 100 meter vs 42,2 kilometer.

Men med uträkningen får du fram hur snabbt du skulle springa om du vore lika bra på distanserna och det räcker rätt långt. Har du till exempel ett par millopp i bagaget och följer Anders Szalkais marathon-träningsprogram inför Stockholm marathon (alltså har vettig mara-träning i benen) så kan du få en riktigt bra visare på hur snabbt du borde gå ut.

En annan kul effekt är att du kan jämföra vilket av dina pers som är bäst (med undantag för riktigt tuffa terrängbanor): för mig är det faktiskt min miltid från Hälsoloppet i augusti. Hade jag sprungit lika bra på Amsterdam marathon hade jag kommit i mål tio minuter tidigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar