torsdag 17 november 2011

Hur håller man uppe träningslusten när man är skadad?

Igår berättade jag om min nya, dagliga stretchrutin. Jag ska ju såklart träna också - bygga benstyrka, behålla kondisen och fokusera extra på att få till simningen. Men tusan vad svårt det blev plötsligt att få upp lusten. Hur gör man? Hur pallar man om man blir skadad månader eller ett halvår i sträck?

Jag har just ställt in kvällsträningen för andra dagen i rad. Igår skyllde jag på jobbet. Idag är ursäkten att jag tränar imorgon bitti istället. Frågan är vilken ursäkt jag tar när väckarklockan ringer imorgon. Jag vill verkligen inte bli en lat soffpotatis!


Från Springjonas i farten

5 kommentarer:

  1. Det är otroligt svårt håller jag med om. Jag tycker i och för sig att det är ganska kul att kunna lägga mer tid på styrka (som jag lurar mig själv att jag inte har tillräckligt tid för i vanliga fall, vilket givetvis leder till en sliten och skadad kropp istället så tankesättet är ju värdelöst) men jag kör det inte så hårt som jag borde och jag har jättesvårt att motivera mig till alternativa konditionsträningspass. Och så är det svårt när man börjar komma tillbaka också.

    Jag var bara borta 4 veckor från IF Linnéa och har ändå kunnat springa ca två pass i veckan under den tiden men jag kände mig i så jävla dålig form idag att det nästan var tragiskt. Hoppas på att det bara var en dålig dag.

    Hoppas det löser sig snabbt för dig! Vi tycks gå om varandra på Access förresten, jag verkar alltid vara där dagen efter eller före dig.

    Vi får höras om den där springrundan, eller kanske ett alternativpass när det passar.

    SvaraRadera
  2. Imorgon skall jag till naprapaten för att få bukt med baksidan av vänster lår. Hoppas att han har något vettigt att komma med.

    Skall iväg o träna efter jobbet och inser redan idag att några marklyft blir det inte tal om...testade stångrodd idag med 35 kilo och det gick inte..det kändes som om muskeln skulle släppa i sina fästen i rumpan. Läskigt!

    /ingrid

    SvaraRadera
  3. Kör ett ordentligt simblock! Jag blev riktigt bra på simningen under en månads skada. Kör massa simning!

    SvaraRadera
  4. Enligt min naprapat har jag väldigt hårda muskler i rumpan...positivt i en mening...men dumt just nu. Fick en rejäl massage(SMÄRTA!!!) och en stretch-övning. Gudskelov inget träningsförbud...men ikväll skall jag inte köra marklyft eller knäböj då muskeln är väldigt öm efter massagen

    /Ingrid

    SvaraRadera
  5. Tack allihop! Åh va bra råd - och va glad jag blir av all pepp! Jag tog mig till slut iväg i fredags morse :)

    SvaraRadera